2025. április 30. A Határtalanul kirándulás előkészítésére mindkét osztályban történelemórán került sor. Az általam készített PPT segítségével tekintettük át a Felvidék történetét, lakosságának összetételét, földrajzi jellemzőit, jelentős irodalmi és történelmi szereplőit: II. Rákóczi Ferenc, Petőfi Sándor, Tompa Mihály, Mikszáth Kálmán. A gyerekek megoldottak néhány Felvidékre vonatkozó Okosdoboz feladatot, megbeszéltük a buszos utazás etikettjét.
2025.május 14-én indultunk Gyöngyössolymosról Rimaszombatra, ahol a Tompa Mihály Alapiskolában hetedikes tanulókkal találkozhattak a solymosi fiatalok, majd megkoszorúztuk Petőfi Sándor szobrát. Ellátogattunk a Gömör-Kishonti Múzeumba, utána pedig találkoztunk egy helyi kistermelővel, Pápai Lóránttal, aki Szádalmáson tartott nekünk egy nagyon érdekes előadást a helyi szőlészetről. A krasznahorkai várat nem tudtuk meglátogatni, mert ott felújítása munkálatok folynak. Szálláshelyünk a Gombaszögi Üdülőközpontban, felújított faházakban volt. A második napon a Rákócziak borsi kastélyában jártunk, ahol egy interaktív kiállításon ismerhettük meg II. Rákóczi Ferenc gyermekkorát. Később pedig a kassai Szent Erzsébet dómot csodálhattuk meg. Itt került sor II. Rákóczi Ferenc szarkofágjának megkoszorúzására. A Szádelői-szurdokba tervezett túra az időjárás miatt elmaradt. A harmadik nap délelőttjén a gyerekek gyöngyöt fűztek és íjászkodtak. Később Rozsnyóra mentünk, ahol megmásztuk a főtéren álló őrtornyot. Sajnos, a somoskői várat időközben lezárták, ezért Rozsnyó megtekintése után haza indultunk.
2025. május 21. Osztályfőnöki órán a gyerekek útinaplót készítettek napokra lebontva az élményeket, közben pedig arról beszélgettünk, hogy ki mire emlékszik legszívesebben. A következő órára kiválasztottam néhány jól sikerült útinaplót, és azokat fölolvastam.
A kirándulást Rimaszombaton kezdtük, ahol először a Tompa Mihály Alapiskolába látogattunk el. Itt az igazgatóhelyettes asszony mutatta be az intézményt és a szlovák oktatás magyartól eltérő jellemzőit: itt az általános iskolát alapiskolának nevezik, nem 8, hanem 9 évfolyam van, és a legjobb jegy az egyes. Majd a gyerekek kötetlenül beszélgethettek egy hetedikes osztállyal.
Szádalmáson, a Pápai család pincészetében jártunk, ahol Pápai Lóránt, a borlovagrend tagja tartott nekünk egy nagyon érdekes előadást: bemutatta a különleges, felfelé épült pincét, és régi borászati eszközöket is kipróbálhattunk.
A Magyarság Házába 2025. február 5-én látogattunk el. Itt először meghallgattunk egy rövid áttekintést a Felvidékről, a trianoni békeszerződésről, majd az előadók megismertették velünk a buszos utazás etikettjét. Az óra második részében a két osztályt csoportokra bontották, és a csapatok interaktív feladatokat oldottak meg a szórvány magyarsággal kapcsolatban.
A kirándulás második napján Borsiban, II. Rákóczi Ferenc szülőhelyén jártunk, ahol a gyerekek nagyon élvezték a fejedelem életével kapcsolatos interaktív feladatokat. Még ezen a napon egy másik helyszínt is megtekintettünk: a Kassai dómban megkoszorúztuk a fejedelem, Zrínyi Ilona és Bercsényi Miklós sírját.
Okosdoboz Barangoló: Csallóközi és gömöri mesék, mondák; A gömöri barlangok; A kettévágott falu
Június 4-ét, a Nemzeti Összetartozás Napját – hagyományosan – azok az osztályok szervezik, akik abban a tanévben Határtalanul kirándultak. A műsor a trianoni békediktátum történelmi hátterének bemutatásával kezdődött (Trianonról röviden), majd elhangzott Juhász Gyula Trianon c. verse. Ezt egy kirándulásról készült PPT bemutató követte, ahol a hetedikes tanulók rövid vázlat segítségével mesélték el az egész iskolának élményeiket.