A magatartás értékelésének szempontjai
1. Megfelel az iskolai követelményeknek
- A házirend, az iskolai követelmények ismerete, azok betartása és betartatása.
- Szükség esetén aktív kiállás a rendbontók, a fegyelmezetlenek ellen az iskolai viselkedés szabályainak megtartása érdekében.
2. A közösséghez és annak tagjaihoz való viszony
- Beilleszkedés a közösségbe, mások beilleszkedésének elősegítése.
- Aktív szerepvállalás a közösség előtt álló feladatok megoldásában.
- Segítőkészség a problémák feltárásában és megoldásában.
3. Megfelelés az általános viselkedésnormáknak
- Udvarias, figyelmes viselkedés és kulturált hangnem minden körülmény között.
Az értékelés módja
Példás a tanuló magatartása, ha
- Viselkedése példamutató, udvarias.
- Véleményét bátran, őszintén, megfelelő formában mondja el.
- Tiszteli a közösség hagyományait, motiválja társait a közösségért végzett munkára, a közösségi munkában aktív.
- Az iskolai és iskolán kívüli magatartása megfelel a házirend előírásainak.
Jó a tanuló magatartása, ha
- Véleményét őszintén, megfelelő formában közli.
- Társaival szemben ritkán ragadtatja el magát, általában tisztelettudó.
- Közösségi munkája nem eléggé kezdeményező, de általában a rábízott feladatokat megoldja.
- A házirend előírásait általában betartja.
Változó a tanuló magatartása, ha
- Véleményét nem a megfelelő formában mondja el.
- A kulturált viselkedés szabályai ellen sokszor vét, olykor szerénytelen, kirívó.
- Közösségi feladatot csak ösztönzésre, alkalomszerűen vállal.
- Gyakran vét az iskolai élet – házirend – szabályai ellen.
Rossz a tanuló magatartása, ha
- Másokra is romboló hatással van magaviseletével.
- Durvaság, gorombaság, megengedhetetlen viselkedés és hangnem jellemzi a felnőttekkel és társaival szemben.
- A közösséghez való viszonyát a közöny, az érdektelenség jellemzi, és időnként szándékosan szembekerül a közösség követelményeivel.
- Tanítási órákon zavarja mások munkáját.
A szorgalom értékelésének szempontjai
- Motiváltság
- Az egyéni képességeknek megfelelő teljesítmény.
- A tanulási folyamatban való részvétel
- Kötelességtudó, pontos, megbízható, önálló munkavégzés.
- Fegyelmezett, aktív tanórai viselkedés
Az értékelés módja
Példás a tanuló szorgalma, ha
- Munkavégzése igényes, pontos, megbízható.
- Önálló, érdeklődő és többféle feladatot vállal.
- Minden tantárgyban elvégzi feladatait.
Jó a tanuló szorgalma, ha
- Rendszeresen, figyelmesen és erőfeszítéssel végzi tanulmányi munkáját.
- Időnként ösztönzésre szorul.
- Tud segítséget kérni és azt hasznosítani.
- Érdeklődése megmarad az iskolai tananyag keretein belül.
Változó a tanuló szorgalma, ha
- A tanulmányi munkájában ösztönözni kell.
- Munkatempója ingadozó.
- Munkája pontatlan, rendszertelen.
- Érdeklődése szűk, szétszórtság jellemzi.
Hanyag a tanuló szorgalma, ha
- Munkájában megbízhatatlan, fegyelmezetlen.
- Nem törődik kötelességeivel, a tudás megszerzése iránt közömbös, feladatát nem végzi el.